GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 25.09.2017, svátek má Zlata
GastroTrend

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » HOTEL/WELLNESS/SPA

 

Kam spějí česká wellness?

 


Hoteloví hosté mají stále větší touhu a potřebu pečovat o sebe a své zdraví i během pobytu v hotelu. Hoteliér by si toho měl být vědom a nabídnout klientovi komplex kvalitních služeb - skvělou kuchyní počínaje a nekonečnými možnostmi relaxace konče.

 

 

 

ilustracni foto

 



Tolik diskutovaný název ,,wellness" už pomalu v České republice zdomácněl. My Češi máme velmi osobitou vlastnost, která nám nedovolí jednoduše převzít nic bez dlouhých diskusí a pochyb. V současné době se však všichni shodují na tom, že wellness centra jsou zařízení poskytující osobní služby, které napomáhají zdravému životnímu stylu a pomáhají udržet zdraví, optimální vzhled a také udržet životní harmonii a všeobecnou spokojenost. Nikdo už nepochybuje o tom, že jsou významnou složkou dnešního života. Nutno však říci, že v případě anglického slovíčka "welness", ve volném překladu "dobré bytí", se dodnes diskutuje globálně, především na téma, co wellness centra mohou či musí nabízet, jaké musí být vybavení, kdo může wellness služby nabízet, kdo může či musí wellness centra regulovat, kontrolovat a podobně. Toto vše spadá do oblasti standardizace wellness center, jejich klasifikace a touto oblastí se nebudeme dnes zabývat. Obdobná situace existuje i v České republice a opravdu nevím, jestli se alespoň některé z těchto standardizačních pokusů podaří v nejbližší době realizovat tak, aby to prospělo kvalitě wellness služeb, hospodářským výsledkům center a hlavně spokojenosti zákazníka.

 

WELLNESS V GLOBÁLNÍM MĚŘÍTKU


Kde však dnes česká welness stojí ve srovnání s překotným globálním vývojem tohoto nového průmyslu pro zdraví a krásu? Myslím, ze k upřesnění zneužívaného termínu "globalizace" je nutno říci, že nejnovější statistiky vykazují 80 tisíc (a více) těchto zařízení, z nichž nejnovější vznikají v Asii, Číně, Indonésii a v dalších asijských zemích. Roční obrat se počítá v miliardách a počet zaměstnanců v této oblasti již překročil jeden milion. Vznikají nová zařízení léčebného charateru (medical spa) a ve větším počtu zařízení rekreačního či zdravotně preventivního charakteru (wellness spa).


Nová centra vznikají jako součást hotelových řetězců a jako samostatná wellness zařízení. Tento sice zpomalující se, ale neutuchající vývoj samozřejmě znamená konkurenci a tvrdý boj o klienty, zákazníky či pacienty, nevyhýbající se ani České republice. V současné, opět globálně neveselé ekonomické situaci tvrdý boj o domácího a zahraničního wellness zákazníka teprve začíná.


Český trh wellness služeb ani zdaleka nezaostává za celkovým vývojem v okolních zemích. Dokonce si dovolím říci, že investice do této oblasti překračují průměr. Celá řada hotelů, lázeňských domů i dalších soukromých center v posledních letech investuje miliony korun a eur do nových prostor a moderního vybavení. Mnohá centra nejen dosahují, ale svým vybavením daleko přesahují očekávaný standard globálního zdravotního a wellness turisty. Toto platí nejen pro lázeňská města a mezinárodní hotelové řetězce, ale i pro celou řadu soukromých zařízení, která se nemohou těšit vstupu velkých mezinárodních investorů. Přesto se však nemohu zbavit pocitu, že české lázně ani wellness centra nedokáží důrazně oslovit mezinárodní trh a získat tolik potřebného zákazníka ochotného dát za wellness a lázeňské služby, mezinárodně respektované, alespoň průměrné ceny.

 

KDE JE PROBLÉM?


Problémů je samozřejmě více, ale jedním z významných je nedostatečně formulovaný koncept, který se prolíná veškerou marketingovou aktivitou a reklamou. Svět už dnes jasně rozlišuje "medical spa" a wellness spa. V případě medical spa se však většinou jedná o lékařská zařízení, poskytující celou řadu zákroků, většinou chirurgického charakteru (ortopedické zásahy - například výměny kloubu, estetická stomatologie, některé invazivní estetické procedury a další). Klienti většinou hledají levnější a rychlejší služby. Chirurgická centra jsou většinou vybavena i rehabilitačním zařízením a dalšími wellness provozy. Do tohoto, dnes ve světě ustáleného konceptu však klasická lázeňská péče nespadá, přestože je poskytována z doporučení lékaře a má historicky oprávněný léčebný charakter. Bohužel, globální turista takto české lázně nevidí. České lázně tedy musí najít jasně srozumitelný a sdělitelný koncept. "Medical wellness" by byla pravděpodobně nejvýstižnější, ale velice dobře vím, že tvrdě narazí na ustálené názory odborné lékařské komunity. Welness centra, tak jak většinou fungují v České republice, vidí globální turista jako spa a takto by měla být měla prezentována na světovém trhu.

 

DALŠÍM PROBLÉMEM JE KVALITA ZÁKAZNICKÉ SLUŽBY


Péče o klienta a zákazníka, která daleko přesahuje hranici přátelského úsměvu a pozdravu. Péče o klienta je věda, která zahrnuje nejen již zmíněný úsměv, ale i design centra, barvy, uniformy, důmyslné prostory k posezení a relaxaci, osvětlení, dokonale promyšlený pohyb klientů v centru, nejrůznější detaily, které uklidňují a dokáží nastolit pocit výjimečného zážitku. Právě tento prvek chybí především ve wellness centrech, která v dnešní, pro lázeňská zařízení nelehké době nově vznikají a měla by nutně fungovat jako profit centra. Technicky zdatní a zkušení pracovníci wellness center, kteří vyrostli v léčebných zařízeních, mají před sebou nelehký úkol se nové situaci přizpůsobit a manažeři musí hledat profesionální pomoc, jak tuto situaci změnit.


Dalším nezanedbatelným problémem, který zcela určitě brzdí prodej wellness služeb, jsou ceny. Nízké ceny za některé služby spadající do kategorie pojišťovnou hrazených úkonů, především masáže a koupele a částečně zábaly, jež patří k nejčastěji využívaným službám, ostře kontrastují s cenami za podobné služby nabízené ve wellness centrech. V současné době již dobře informovaný a nekonečnou reklamou bičovaný klient, schopný a ochotný zaplatit mezinárodně standardní cenu za příslušnou zakoupenou službu, těžko uvěří, že rozdíl v kvalitě je tak významný, aby zdůvodnil požadovanou cenu. Toto se vše nachází pod jednou střechou, služby jsou poskytovány stejnými terapeuty. Ve většině wellness zařízení se již dnes prodávají za cenu, která jen těžko pokrývá náklady, takže snižování cen není ekonomicky reálné. Cenová politika v lázních a wellness centrech je velmi složitá otázka a je jasné, že kupní síla zejména domácích klientů pokulhává za světovým průměrem a nízké ceny představují konkurenční výhody na přilehlém zahraničním trhu, ale zamyšlení nad tímto problémem je na místě a v nejbližší době bude, především v lázeňských městech, vyžadovat rychlé a operativní řešení. Wellness i lázeňství mají v České republice na čem stavět, historie přesahuje světový průměr a akademická i technická úroveň a odborná kvalita služeb jsou zcela srovnatelné se zbytkem wellness světa. Maximální využití tohoto potenciálu si tedy zaslouží.

 

 

PÁR SLOV O AUTORCE,

 

Ludmila Vacková žije již třicet let v Kanadě. V 80. letech minulého století, tedy v době, kdy v Severní Americe začala vznikat nová spa a wellness centra, ji náhoda svedla dohromady s nadšenci, kteří se pokoušeli tomuto nově a bouřlivě vznikajícímu oboru udávat směr, koncept a organizační strukturu. Začala se tomuto oboru intenzivně věnovat a aktivně v nově vznikajících spa organizacích působit. Posléze založila společnost Global Spa Concepts, Inc, ( GSC ) a ve spolupráci s několika vzdělávacími institucemi pripravila doškolovací i profesní programy a získala celou řadu poradenských zakázek. Průběžně se zabývá i poradenstvím v oblasti přípravy nových programů, managementu, přednáší a podobně. V České republice spolupracuje s vysokou školou Palestra a největším českým klientem GSC je hotelový řetězec Orea, se kterým spolupracuje již několik let.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Ludmila Vacková, Global Spa Concepts
25.02.2013 - 09:53:34

REKLAMA

Nejčtenější články

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

04.06.2010 - Jak začít se sushi

Přinášíme osm rad pro všechny kdo se chtějí naučit dělat ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

01.07.2009 - Na vlnách letní gastronomie

Se střídáním ročních období je vhodné obměňovat také skladbu menu ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2017 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.