GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 25.09.2017, svátek má Zlata
GastroTrend

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » NEALKOHOLICKÉ NÁPOJE

Kohoutková voda - typické, nebo ojedinělé přání?

 

 

Aktuálním tématem stále zůstává podávání kohoutkové vody v restauracích. Nabízejí hotelové provozy tuto možnost osvěžení svým hostům a pijí provozovatelé sami vodu z vodovodu? O situaci ve vybraných hotelových provozech a zkušenostech hoteliérů, když se octnou v roli hosta a žádají v podnicích o vodu z kohoutku, vypovídá následující anketa.

 

 

 

ilustracni foto

 

 

 

 


OTÁZKA: Jaký je váš názor na podávání kohoutkové vody v restauracích?


OTÁZKA: Jakou máte zkušenost, když v pozici zákazníka žádáte o kohoutkovou vodu?


Jaké si myslíte, že jsou pozitivní účinky v podávání kohoutkové vody například v souvislosti s životním prostředím?


MAROŠ ŠIVEC QUALITY & STANDARD MANAGER, CPI HOTELS


Velice pozitivní, nakonec v některých našich restauracích Benada kohoutkovou vodu již běžně podáváme. Dnešní trendy a poptávka od zákazníků jsoujednoznačné, proto takovou nabídku považuji za přidanou hodnotu. Kvalita a dostupnost kohoutkové vody je zaručená, a pokud si ji dáte třeba s citronem a ledem, osvěží vás dokonale.


To záleží od typu restaurace, ve většině případů jsem vodu obdržel, ať už zdarma či za symbolický poplatek. Ale obecně se s nabídkou vody z kohoutku setkávám v restauracích čím dál častěji. Předsudky vůči této nabídce padají, kohoutkovou vodu nabízejí na požádání také luxusní podniky, takže rozhodně již není synonymem prázdné kapsy ani buranství.


V zahraničí je tato praxe běžná, například v Americe a západních zemích je konzumace kohoutkové vody samozřejmá a Česko se jim konečně začíná vyrovnávat. Provozovatelům restaurací odpadá náklad spojený se skladovými prostory, navíc pořizovací náklady i energetická náročnost jsou minimální a host je spokojen.


LENKA VITOVSKÁ MARKETING & PR MANAGER, HILTON PRAGUE & HILTON PRAGUE OLD TOWN


Podávání kohoutkové vody je zajisté ekologičtější než podávání balené vody. Pro zákazníka je to finančně výhodnější, avšak provozovatel z toho už tak velkou radost nemá. V zahraničí je servírování kohoutkové vody dost běžné, v České republice tento trend potřebuje ještě malinko dospět. Všechny restaurace a bary hotelů Hilton Prague a Hilton Prague Old Town podávají kohoutkovou vodu automaticky pouze ke kávě, jinak na vyžádání. Hosté si v našich hotelech o kohoutkovou vodu často řeknou, zejména Američané. Vím, že některé hotely nabízí kohoutkovou vodu na pokojích. V pražských hotelech Hilton zatím žádné změny neplánujeme. V domácnostech teď velké oblíbenosti dosahují filtry na vodu a sodovače, takže to vypadá, že se tento trend stále rozšiřuje a i Češi si začnou více žádat vodu z vodovodu.


Já sama moc často o kohoutkovou vodu nežádám. V zahraničí je běžné, že usednete ke stolu a ihned vám přinesou džbánek s vodou, ledem a citronem, což je příjemné. V Česku jsem na tuto automatiku natrefila jen zřídka. Pokud jsem si ale řekla, většinou mi vodu přinesli.

Pití kohoutkové vody je ekonomické, ekologické a zdravé. Balená voda zatěžuje životní prostředí kvůli plastovým či skleněným obalům, dopravě, recyklaci apod.


PŘEMYSL VEJSADA, ŘEDITEL HOTELU GOLFYACHT PRAHA


Určitě je to standard, který hlavně přes teplé letní dny mnoho hostů uvítá. Ne každý pije balenou nebo minerální vodu. Resp. dojdeme určitě k tomu, že nemůže být čerstvá voda v plastu či ve skle. Samozřejmě hosté musí pochopit, že není nic zadarmo a posezení na vaší zahrádce, restauraci, práce, toalety, nájem, inventář a další musí provozovatel zaplatit. Rozhodnutí, zda účtovat, nebo neúčtovat, je individuální. Pokud jsou hosté na večeři, tak si nemyslím, že by měla obsluha řešit účtování karafy vody jen symbolicky nebo vůbec. Pokud hosté přijdou, vytáhnou notebook a dají si jednu kávu a zdarma karafu vody, pracují několik hodin a využívají restauraci jako kancelář, pak účtovat určitě. My většinou nabízíme pro skupiny, např. svatby, přes letní měsíce jednorázový poplatek a vychlazené karafy s ledem, vodou a citronem jsou neustále doplňovány. Hosté konzumují alkohol a často na tekutiny zapomínají, takže takhle mají neustále vodu po ruce. Pro individuální hosty účtujeme litrovou karafu za 40 Kč a obsluha doplňuje - neřeší. Každopádně pokud mám cokoliv platit, musím dostat adekvátní službu. To neznamená "poloteplou/neodtočenou" vodu, ale krásnou orosenou karafu s limetkou, mátou, ledem atd.


Minimální, většinou piji minerálku nebo nealkoholické pivo.


Zda by mohlo pití vody v restauracích zmenšit produkci plastů/obalů atd., netuším, mohlo by. Výroba plastu a skla zatěžuje přírodu, plnění obalů, potisk, logistika, transport, likvidace odpadu a další.


MONIKA MILANOVÁ, DIRECTOR OF SALES & MARKETING HOTEL SHERATON, PRAHA


Vzhledem k tomu, že jsem dlouhé roky působila v zahraničí, konkrétně ve Spojených státech a Velké Británii, kde je běžné dostat kohoutkovou vodu v restauracích nebo během účasti na konferenci, tak tento koncept velmi podporuji. V našem hotelu samozřejmě kohoutkovou vodu nabízíme, a to nejenom v restauraci, ale její podávání je i součástí našeho zeleného konferenčního balíčku. V současné době pracujeme na tom, abychom se stali členem organizace www.kouhoutkova.cz.


Na základě mých vlastních zkušeností není požadavek na kohoutkovou vodu v Praze běžný. Mnohokrát jsem se setkala s negativními pohledy ze stran číšníků a barmanů, když jsem o vodu z kohoutku požádala.


Podle mého názoru je kohoutková voda mnohem zdravější a má menší dopad na životní prostředí než voda balená. V hotelu nám nevzniká žádný odpad z plastových lahví a také se nemusejí tisknout etikety, které jsou na lahvích z plastu.


PAVEL TŮMA, SALES MANAGER FALKENSTEINER HOTEL MARIA PRAG


V našem hotelu vodu z kohoutku hostovi na jeho přání poskytneme. Nelíbí se mi ale různé nátlakové akce, např. skupiny na Facebooku, které se domáhají práva na vodu z kohoutku zdarma v každé restauraci. Je jasné, že restaurace, která nabízí polední menu s minimální marží, chce profitovat alespoň na nápojích. Podání vody z kohoutku je přece také služba a nese s sebou určité, byť minimální náklady. Je tedy na každém provozovateli restaurace, zda tuto službu poskytne zdarma, nebo ne. Případně zda ji aktivně nabízí, a nebo pouze v rámci vstřícnosti hostovi vyhoví na požádání. Důležitým aspektem je i kvalita. Pražská voda je sice relativně dobrá, ale jsou jiná místa v České republice, kde aroma kohoutkové vody tak trochu evokuje návštěvu krytého bazénu.


Ještě nikdy jsem o ni nežádal, dávám přednost jiným nápojům. Pokud však chci pouze vodu, objednávám si jemně perlivou nebo minerálku v lahvi.


Podle mého názoru jsou pozitivní účinky na životní prostředí naprosto zanedbatelné. Za daleko důležitější považuji, aby hotely a restaurace preferovaly lokální dodavatele, důsledně třídily odpady a neplýtvaly surovinami ani energiemi.


JIŘÍ KADLEC F&B MANAGER, HOTEL ZLATÁ HVĚZDA, TŘEBOŇ


Souhlasím s tím, aby se v restauracích kohoutková voda podávala. Podle mého názoru by to ale mělo být za poplatek.


Doposud jsem s tím neměl problém nebo špatnou zkušenost. Vždy, když jsem byl v roli zákazníka a žádal o kohoutkovou vodu, pokaždé mi ji donesli.


V souvislosti s životním prostředím určitě velké a rozhodně nejsou zanedbatelné.


JAKUB PAŽOUT F&B MANAGER, HOTEL ADRIA, PRAHA


Kohoutkovou vodu podáváme našim hostům při konzumaci v res-tauraci zdarma. Z pohledu sommeliera ale musím dodat, že kohoutková voda není vždy optimální kombinace k vínu.


Obvykle vodu na požádání v restauracích dostanu, někdy ne k velké radosti obsluhy. Pokud je obsluha vstřícná, rád ponechám spropitné.


Uvažuji o snížení zátěže spotřebovaného CO2 při výrobě obalů, přepravě, chlazení, likvidace odpadu atd. Voda z kohoutku je čerstvá, u nás doma balenou vodu obvykle nevyužíváme.


MAREK FICHTNER ŠÉFKUCHAŘ HOTELU KEMPINSKI, HYBERNSKÁ, PRAGUE


Věřím, že v dnešní době by toto mělo být standardem v každé restauraci.


Nedávno jsem právě zažil takovou zkušenost v mém rodném městě (v Krkonoších), kdy mi číšník odmítl podat vodu z kohoutku a nabídl mi pouze lahev minerální vody. Bohužel míst jako toto je pořád dost, bojí se totiž snížení příjmů.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Markéta Lidinská
17.08.2012 - 07:17:14

REKLAMA

Nejčtenější články

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

04.06.2010 - Jak začít se sushi

Přinášíme osm rad pro všechny kdo se chtějí naučit dělat ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

01.07.2009 - Na vlnách letní gastronomie

Se střídáním ročních období je vhodné obměňovat také skladbu menu ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2017 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.