GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 19.04.2024, svátek má Rostislav
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » PODNIKÁNÍ/UŽITEČNÉ

Slyšel jsem, že od letoška nemusím vést knihu jízd, když používám auto pro podnikání. Je to tak?

 

ilustrační fotoZákon o daních z příjmů skutečně obsahuje možnost uplatnění paušálních výdajů na automobil používaný k podnikání. Dokonce je tento paušál možné využít už pro rok 2009. Bohužel to není tak jednoduché, jak to vypadá.

Zákon o daních z příjmů vás při použití paušálních výdajů nebude nutit evidovat pohonné hmoty spotřebované pro podnikání. Existuje ale spousta dalších předpi- sů, které po vás budou evidenci ujetých kilometrů a spotřebovaných pohonných hmot stále vyžadovat. Jedním z nich je zákon o DPH.

Abyste totiž mohli nárokovat odpočet DPH ze spotřebovaných pohonných hmot, musíte prokázat, že jste je spotřebovali pro podnikatelské účely. Jenže jak to prokážete, pokud nebudete mít žádnou evidenci jízd? Odborníci se sice snažili, aby státní správa uznala paušál také pro účely DPH, ale ministerstvo financí s tím nesouhlasilo. Pro účely DPH tedy budete muset nadále evidovat ujeté kilometry.

Dalšími předpisy, které vás budou nutit vést evidenci ujetých kilometrů, jsou nejrůznější zákony a vyhlášky týkající se profesionálních řidičů. Abyste prokázali, že tyto předpisy neporušujete, budete muset evidenci nadále vést.

Praktické využití paušálu tak bude omezené, protože kvůli němu knihu jízd rozhodně nebudete moci úplně zahodit. Mohl by být ale příjemný například pro podnikatele, jejichž skutečné měsíční výdaje na pohonné hmoty a parkovné jsou nižší než pět tisíc korun - bez jakéhokoliv odůvodňování si budou moci uplatnit pro ně výhodnější paušál, jestliže tedy splní všechny podmínky pro jeho uplatnění.

 

 

Jak vlastně mohu využívat paušály pro auta, které zmiňujete?

 

Paušál ve výši 5 tisíc korun můžete využít na motorové vozidlo (osobní automobil, nákladní automobil a tak dále) používané celý kalendářní měsíc k podnikání. Účel využití vozidla je celkem široký: je možné je používat k dosahování příjmů ze samostatně výdělečné činnosti nebo příjmů z pronájmu.

Pokud byste vozidlo využíval ještě pro soukromé účely, můžete uplatnit jen osmdesát procent tohoto paušálu, tedy 4 tisíce korun za měsíc.

Paušál by měl pokrývat náklady na pohonné hmoty spotřebované daným automobi- lem a parkovné. Všechny ostatní výdaje (třeba na opravu automobilu) si můžete uplatnit ve skutečné výši vedle paušálu. Kdybyste ale uplatňovali paušál ve snížené částce, protože vozidlo používáte i pro soukromé účely, mohou být tyto ostatní výdaje uplatněny také jen do výše osmdesáti procent.

Paušál můžete uplatnit na nejvýše tři vozidla využívaná k podnikání. Vlastnit jich můžete více, na čtvrté a každé další vozidlo už ale paušál nevyužijete. Zákon také říká, že při využití jednoho auta k podnikatelským a soukromým účelům se předpoklá- dá, že ostatní auta už jsou využívána pouze pro podnikatelské účely. Nebudete tedy muset finančnímu úřadu prokazovat, že pro soukromé účely využíváte opravdu jen jedno auto.

Překážkou pro uplatnění paušálu je přenechání vozidla někomu jinému, třeba i jen po část měsíce. Paušál tak nevyužije firma, jejíž manažerské vozidlo využívá její zaměstnanec pro služební a soukromé účely, ať již zdarma nebo za poplatek. Také je nebude možné použít při pronajmutí, vypůjčení nebo poskytnutí automobilu někomu jinému.

Naopak možnost využití paušálu zůstává v případě, kdy auto řídí spolupracující osoba podnikatele nebo jeho zaměstnanec a jedná se výhradně o jízdy pro služební účely.

Vozidlo může být vlastněné podnikatelem a zahrnuté i nezahrnuté v jeho obchodním majetku nebo se může jednat o vozidlo v nájmu (formou operativního nebo finančního leasingu).

 

 

Chystám se koupit si pro podnikání nové auto. Budu je opravdu moci odepsat do nákladů už za 24 měsíců?

 

Splníte-li všechny podmínky, budete si moci automobil používaný v podnikání odepsat pro daňové účely už za 24 měsíců, namísto stávajících pět let. Toto urychlení je možné díky mimořádným odpisům přijatým jako součást protikrizových opatření.

Mimořádné odpisy se týkají obchodního majetku podnikatele nebo firmy zařazeného do první nebo druhé odpisové skupi- ny, který je pořízený mezi 1. lednem 2009 a 30. červnem 2010.

Doba odepisování se pomocí mimořádných odpisů zrychluje velmi výrazně: u majetku v první odpisové skupině ze tří let na 12 měsíců, u majetku ve druhé odpisové skupině z pěti let na 24 měsíců.

Odpisy se vypočítávají vždy měsíčně. V první odpisové skupině se uplatňují rovnoměrně po celých 12 měsíců, ve druhé skupině se za prvních 12 měsíců musí odepsat šedesát procent pořizovací ceny majetku a za zbývajících 12 měsíců čtyři- cet procent.


reklama:

Velmi jednoduché zákonné ustanovení nabízí mnoho možností výkladů, a proto je bylo nutné upřesnit pomocí oficiálních výkladů ministerstva financí. První komplikací byl už samotný pojem »pořízení«. Ministerstvo se k němu postavilo tak, že mimořádné odpisy je možné uplatnit u majetku, který byl »uveden do stavu způsobilého k užívání« od začátku roku 2009 do poloviny roku 2010. Jestliže bude majetek dán do užívání až v červenci 2010, budete muset využít jen »normální« odpisy.

Mimořádné odpisy jsou jen možností, nikoliv povinností. Firmy a podnikatelé si tak mohou vybrat, zda u majetku splňují- cího podmínky použijí stávající »normální« způsoby odepisování nebo mimořád- né odpisy.

 

 

Nemám dostatek prostředků na to, abych si auto pro podnikání koupil, proto si je pronajmu na leasing a kou- pím je po ukončení leasingu. Mohu mimořádné odpisy uplatnit také v tomto případě?

 

Zákonodárci mysleli i na poplatníky, kteří si majetek nekoupí, ale pořídí si jej finančním pronájmem (klasický leasing). Podmínky pro uplatnění mimořádných odpisů jsou však v tomto případě trochu komplikovanější.

Nejdůležitější podmínkou je, že musí jít o majetek odepisovaný u vlastníka (typicky leasingové společnosti) pomocí mimořádných odpisů. Kdybyste si chtěli majetek pronajmout u zahraniční leasingové společnosti, která žádné mimořádné odpisy nezná (protože je jednoduše v zahraničí nepo- užívají), nemohli byste mimořádné odpisy u tohoto majetku využít.

Složitější situace může také nastat, pokud po ukončení leasingu majetek neodkoupíte. Je tedy vhodné si velmi dobře zjistit, jestli právě ve vašem případě můžete mimořádné odpisy u majetku na leasing použít.

 

 

reklama:

 

Hlavní strana   Články od nejnovějšího   Aktuálně   Alkoholické nápoje   Pivo   Víno   Nealkoholické nápoje

 

Káva/Čaj  

Potraviny/Kuchyně  

Technologie/Zařízení   

Hotel/Wellness/Spa  

Restaurace/Inspirace  

Podnikání/Užitečné 

                 

        

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

26.12.2009 - 10:15:54



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 6 plus 10 je
 

PODNIKÁNÍ/UŽITEČNÉ
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

05.06.2009 - Nově diskutované předpisy pro solária

V listopadu 2008 se otevřely brány veletržního areálu v Kolíně ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.